Menu

Handig zo’n groente en fruitkalender

22 oktober 2016 - Gezonde voeding
Handig zo’n groente en fruitkalender

Twee ons groenten per dag
De boodschap “Twee ons groenten per dag is gezond” is bij iedereen zo’n beetje wel aangekomen.
In groente zit namelijk weinig calorieën, veel vitamines en mineralen en het geeft een lekker verzadigd gevoel.  Groenten geven je een ware energie boost!  Eet jij elke dag twee ons groenten? Of vind je groenten niet zo lekker? Of zie je op tegen het schoonmaken van de groenten?  Hierbij wat tips om toch aan je twee ons groenten per dag te komen.

Groenten kan je op alle momenten van de dag eten:

– Neem eens tomaat, komkommer, paprika, sla, alfalfa, avocado of verse spinazie op je boterham of verwerk ze in    een omelet;
– Neem eens rauwkost als tussendoortje of maak een smoothie;
– Groenten zijn ook heerlijk als bijgerecht bij de hoofdmaaltijd of verwerkt in soep of saus  (werkt vaak goed bij kinderen die geen groente -eters zijn);
– Doe eens meer groenten en minder aardappels in je stamppot;
– Groenten zijn ook zeer geschikt om mee te wokken, grillen, stoven of stomen.

Mogelijkheden genoeg dus.  Maar hoe zorg je er voor dat je ook echt meer groente gaat eten?

Gezond,  makkelijk en snel koken
Als je vindt dat je geen tijd en inspiratie hebt om ‘s avonds nog achter het fornuis te gaan staan, na een drukke dag grijp je snel naar een kant-en-klare maaltijd. Vaak zitten in deze maaltijden weinig groenten en veel zout. En echt, het kost niet zoveel tijd om zelf een gezonde lekkere maaltijd op tafel te zetten.

Ook groenten uit blik, glas, diepvries en voorgesneden groenten zijn gezond

Verse (biologische) groenten ruiken en smaken heerlijk maar moeten nog wel gewassen en gesneden worden. Wil je snel een gezonde maaltijd dan is een goed alternatief voorgesneden groenten of groenten uit blik, glas of diepvries! Lekker snel en het snijden is al gedaan. Voor handige recepten kan je terecht op bijvoorbeeld de site van Food2live, AH en het Voedingscentrum.

Groenteabonnement
Heb je er wel eens aan gedacht om een abonnement te nemen op een groentepakket? Hierin vind je iedere week verse producten met groenten van het seizoen, afgestemd op de grootte van je gezin. Je hoeft niet na te denken over wat je gaat eten en de boodschappen worden thuis bezorgd of staan voor je klaar op een afhaalpunt. Je krijgt er ook handige en lekkere recepten bij. Op internet vind je vast leveranciers bij jou in de buurt.

Smaak
Als je geen groente-eter bent zul je misschien aan een aantal smaken moeten wennen. Gun je zelf de tijd om iets lekker te gaan vinden. Door regelmatig dezelfde smaak te proeven train je je smaak.

Gezonde snacks
Radijsjes, komkommer, snoeptomaatjes, bloemkoolroosjes, bospeen zijn heerlijke tussendoortjes en bevatten weinig calorieën en veel voedingsstoffen. Zorg voor een standaard voorraadje van deze lekker gezonde snacks in huis. Zo zit je zo aan de twee ons groente per dag. Ook lekker voor onderweg!

Energiebewust door verantwoorde keuze
Boerenkool in mei?  Veldsla in januari? Asperges in december? Op onze groente-en-fruit-kalender zie je welke groente en fruit er per maand volop in de winkel te koop is.  Groente van het seizoen zijn  lekker,  goedkoper én beter voor het milieu. Het kost veel energie om groenten (net als fruit) buiten het Nederlandse seizoen in de schappen te krijgen. Koop groente en fruit van het seizoen! Zo krijg jij energie en ben je milieubewust bezig!

Geniet en de groeten van Food2live

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On TwitterVisit Us On Pinterest